Szansa na poprawienie ocen.
Dostępne kursy
Lekcje zdalne dla klasy 8 Szkoły Podstawowej w Daszewie
Powtórzenie wiadomości nt. baroku
Molier, Skąpiec
Znajomość lektur obowiązkowych: Molier, Skąpiec komedia jako forma gatunkowa; komizm; środki artystycznego wyrazu i ich funkcje w tekście; problematyka egzystencjalna
Uczeń:
- tworzy przymiotniki złożone i poprawnie je zapisuje
- poprawia błędy językowe
- korzysta ze słownika ortograficznego
Money, money, money… (teksty z prac uczniów)
Acidland (słowa piosenki)
Trzy rzeczy niecodziennej wartości Phil Bosmans
Uczeń:
czyta tekst ze zrozumieniem wskazuje sądy, z którymi się identyfikuje wypowiada się na temat autora interpretuje tytuł utworu wypisuje z tekstu „złote myśli"
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty)
Znajomość lektur obowiązkowych: Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty)
pojęcia: pamiętnik, sarmatyzm; styl makaroniczny; dostrzeganie wpływów obcych w polszczyźnie, rozumienie ich przyczynUczeń:
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje
- odróżnia typy wyrazów złożonych
- używa poprawnych form utworzonych wyrazów
Jaga Hupało, Każde moje cięcie musi być lepsze
Uczeń:
- poznaje uwarunkowania, jakim podlega człowiek w drodze do sukcesu zawodowego
- zapoznaje się z konkretnym przykładem realizacji marzeń przez ambitną osobę
- uświadamia sobie ważną rolę „pracy nad sobą”
Różne bywają ceny sukcesu
Elisabeth-Anne „Bessie“ Anderson Stanley „Co to jest sukces?“
Uczeń:
- czyta tekst ze zrozumieniem
- formułuje odpowiedź na pytanie zawarte w temacie
- redaguje wniosek końcowy
Krzysztof Gąsiorowski, Nowa powieść; Sławomir Mrożek, Szczęśliwe wydarzenie (fragment); Stanisław Grochowiak, Telewizor
Uczeń:
Miguel Cervantes, Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manchy (fragmenty)
Błędny rycerz wśród realiów życia
Tragiczna wielkość i patetyczna śmieszność Don Kichote’a
powieść jako forma gatunkowa; deheroizacja, donkiszoteria; patos; sposoby kreowania świata przedstawionego w powieści
Znajomość lektur uzupełniających: Miguel Cervantes, Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy (fragmenty)
Treść i forma – ważne w prezentacji Uczeń:
Skróty i skrótowce
Uczeń:
- poprawnie stosuje skróty i skrótowce
- rozpoznaje zapisane w skróconej formie nazwy osobowe i miejscowe
- rozróżnia treść i zakres znaczeniowy wyrazu
- korzysta z różnych źródeł informacji
- podręcznik do języka polskiego To się czyta!, część Kształcenie językowe: Strefa języka, s. 223–227
- wyrazy pokrewne i rodzina wyrazów
- wyraz podstawowy i wyraz pochodny
- budowa wyrazu pochodnego: temat słowotwórczy i formant
- rodzaje formantów – przedrostek i przyrostek
- terminy: budowa słowotwórcza, temat słowotwórczy, formant, rodzina wyrazów
Nadzieja ma wielką wartość
Uczeń:
- określa cechy liryki
- omawia problematykę tekstu
- tworzy tezę lub hipotezę oraz przytacza argumenty w rozprawce
- rzetelnie korzysta z informacji
W jakich sytuacjach przydaje się wiedza na temat wywiadu?
Uczeń:
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje
- zna budowę wywiadu
- zapisuje wywiad z wymyśloną osobą
Leszek Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach
Uczeń:
czyta ze zrozumieniem tekst filozoficzny
- korzysta ze słowników
- określa temat wykładu i jego główne myśli
- poznaje twórczość wybitnego współczesnego filozofa
Sukces za wszelką cenę!
Zofia Mierzyńska, Dolarów czar…(fragmenty)
Uczeń:
- pracuje z tekstem
- znajduje fragmenty dotyczące świata przedstawionego
- charakteryzuje bohaterkę
- ustosunkowuje się do tytułu
Bogactwo i jego niszcząca siła
Ryszard Kapuściński, Szachinszach (fragmenty)
Uczeń:
- poznaje wybitnego reportażystę
- czyta ze zrozumieniem
- streszcza fragment
- redaguje wypowiedź związana z tematem
O rodzinie wyrazów
Uczeń:
- rozpoznaje wyraz podstawowy i wyraz pochodny
- buduje rodzinę wyrazów
Pisownia przyrostków i przedrostków
Uczeń:
- tworzy wyrazy pochodne z zastosowaniem odpowiednich formantów
- określa funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom
- wie, w jaki sposób wymieniają się głoski w wyrazach pokrewnych
- wyjaśnia upodobnienia fonetyczne w grupach spółgłoskowych
Wyrazy niesamodzielne i wyrazy poza związkami w zdaniu
podręcznik do języka polskiego To się czyta!, część Kształcenie językowe: Strefa języka, s. 218–222
- przyimek i spójnik jako wyrazy niesamodzielne
- wyrażenie przyimkowe
- funkcje zaimka się w połączeniu z czasownikiem
- wyrazy poza związkami w zdaniu
- zasady interpunkcji w zdaniach zawierających wyrazy poza związkami
- terminy: przyimek, spójnik, wyrażenie przyimkowe, zaimek
Relacja człowieka i oswojonego zwierzęcia
podręcznik do języka polskiego To się czyta!: - rozdział VII. Radości i przyjemności, s. 156–158 (tekst: Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki – fragmenty)
- przyimek i spójnik jako wyrazy niesamodzielne
- Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska jako przykład literatury barokowej
- dzieło Paska jako obraz życia polskiej szlachty w okresie baroku
i odzwierciedlenie ideologii sarmatyzmu
- relacje człowieka i zwierzęcia we fragmencie Pamiętników
- archaizmy i makaronizmy w Pamiętnikach
- cechy gatunkowe pamiętnika
- tworzenie wypowiedzi: zapis z pamiętnika
- terminy: barok, archaizm, makaronizm, pamiętnikUczeń:
- wyszukuje w tekście potrzebne informacji
- tworzy wyrazy pochodne
- dzieli wyrazy na tematy słowotwórcze i formanty
- określa rodzaje formantów i ich funkcje w nadawaniu znaczenia
Joseph Conrad, Lord Jim (fragmenty)
Uczeń:
• czyta tekst ze zrozumieniem • wypowiada się na temat świata przedstawionego • charakteryzuje bohatera
Obrazy słowem malowane
Czesław Miłosz Dwór, Dar
Julian Tuwim Sitowie
Leopold Staff Wysokie drzewa
Miron Białoszewski Szare eminencje zachwytu
Uczeń: czyta teksty ze zrozumieniem charakteryzuje lirykę jako rodzaj literacki wskazuje podmioty liryczne określa sytuacje liryczne w wierszach wyodrębnia obrazy poetyckie W życiu człowieka liczy się drugi człowiek Antoine de Saint-Exupéry, Ziemia, planeta ludzi (fragmenty) Uczeń: poprawnie zapisuje nazwy własne charakteryzuje Mermoza wyszukuje w tekście cenne sentencje opowiada o zawodzie, który chciałby wykonywać w przyszłości, motywuje swój wybór redaguje twórcze opowiadanie: To był niezwykły lot, dbając o trójdzielność kompozycji
Jak prowadzić dyskusję?
Uczeń:
- przestrzega zasad kulturalnej wypowiedzi
- przygotowuje materiał do wypowiedzi
- formułuje argumenty i kontrargumenty
- wyciąga wnioski z dyskusji
- wyraża i uzasadnia swoje zdanie
- rozpoznaje środki perswazji
- odróżnia manipulację od rzeczowego przedstawienia stanowiska
- korzysta z różnych źródeł informacji
- prezentuje wyniki swojej pracy na forum klasy
- przedstawia własną opinię w dyskusji
Jak powstaje wyraz?
Uczeń:
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje
- porządkuje najważniejsze wiadomości
- rozpoznaje wyraz podstawowy i wyraz pochodny
- dokonuje analizy słowotwórczej wyrazów
- rozróżnia typy formantów
- określa, w jaki sposób budowa wyrazu może być
- powiązana z jego znaczeniem
- formułuje notatkę na podstawie tekstów z podręcznika
Jak chronić własność intelektualną?
Uczeń:
- poprawnie przytacza cudze wypowiedzi
- gromadzi materiał do tworzenia wypowiedzi
- podaje argumenty na potwierdzenie tezy
- rozwija umiejętność samodzielnego formułowania i wypowiadania własnych opinii
Świat, który zachwyca
Uczeń:
Miłość według Jana Andrzeja Morsztyna
podręcznik do języka polskiego To się czyta!:
- rozdział VI. Różne odmiany miłości, s. 142–143 (tekst: Jan Andrzej Morsztyn, Cuda miłości)
- obraz miłości w różnych tekstach kultury
- miłość w wybranych utworach renesansu i baroku: tragizm uczucia Romea
i Julii, konflikt miłości i pieniędzy w Skąpcu, obraz miłości w poezji barokowej
- miłość i nowe technologie
- Romeo i Julia jako przykład literatury renesansowej
- podsumowanie wiadomości o renesansie: najwybitniejsi twórcy, sztuka renesansu
- wiersze Mikołaja Sępa Szarzyńskiego i Jana Andrzeja Morsztyna jako przykłady literatury barokowej
- tworzenie wypowiedzi – opis dzieła sztuki
- terminy: renesans, barok, tragedia, komedia, sonet, koncept, antytezaRelacje międzyludzkie w komedii Moliera Skąpiec
podręcznik do języka polskiego To się czyta!: - rozdział VI. Różne odmiany miłości, s. 144–147 (tekst: Molier, Skąpiec) - Molier – wybitnym francuskim komediopisarzem epoki baroku - Skąpiec Moliera jako przykład literatury barokowej - Skąpiec – czas i miejsce akcji, bohaterowie, wydarzenia - miłość do pieniędzy i jej skutki dla rodziny Harpagona - komedia jako gatunek dramatyczny
William Szekspir, Makbet
(oraz podręcznik - s. 175-190)
Wybór czy przeznaczenie?
Zbrodnia i jej motywacja
Postaci zła w Makbecie
Wina i kara - postać lady Makbet
Znajomość lektur obowiązkowych: William Szekspir, Makbet
tragedia nowożytna; sposoby kreowania świata przedstawionego w dramacie (akcja, bohater, motywacja); środki artystycznego wyrazu i ich funkcje w tekście; problematyka egzystencjalna
Różne postawy bohaterów noweli Bolesława Prusa
Bolesław Prus, Na wakacjach
O Bolesławie Prusie – ze wspomnień Mariana GawalewiczaUczeń:
wskazuje elementy świata przedstawionego
ocenia postawy bohaterów, nazywa ich uczucia
nazywa przeżycia głównego bohatera
wskazuje w utworze cechy noweli
czyta ze zrozumieniem dodatkowe informacje na temat życia pisarza
wskazuje w tekście nieznane informacje z życia pisarza
Na realizację marzeń nigdy nie jest za późno – co o tym sądzisz?
Magda Łuków, Milczący szary kumpel
Uczeń:
czyta tekst ze zrozumieniem
przedstawia własną propozycję tytułu tekstu oraz propozycje śródtytułów dla jego poszczególnych fragmentów
gromadzi argumenty, za pomocą których uzasadnia swoją opinię2 BSI - 12.05.2020
Co to znaczy być „kaleką na duchu”?; William Szekspir Makbet
Uczeń:
poznaje sylwetkę wielkiego dramatopisarza
poznaje fragment dramatu Szekspira
zna cechy dramatu
zna osoby dramatu
wypowiada się na temat wydarzeńPoetyckie portrety rodziców
Tadeusz Różewicz, Powrót, Ojciec
określa podmioty liryczne utworów
określa nastrój wierszy
charakteryzuje rodziców z utworów Różewicza
wymienia wartości wyrażone w wierszachCzłowiek – Bóg – świat w poezji metafizycznej
Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem
Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tegopojęcia: sonet i poezja metafizyczna;
pojęcia: antynomie, dualizm, vanitas;
środki artystycznego wyrazu i ich funkcje w tekście; problematyka egzystencjalna
notatka
szkic interpretacyjnyZnajomość lektur obowiązkowych: wybrane wiersze następujących poetów: Mikołaj Sęp Szarzyński
O wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym
Uczeń:
- rozróżnia wypowiedzenia wielokrotnie złożone
- przekształca poda tekst zgodnie z wytycznymi
- korzysta z różnych źródeł informacji
- pogłębia swoją wiedzę przedmiotową
Jak trafnie przekazać informację?
- odróżnia mowę zależną i niezależną
- przekształca mowę zależną na niezależną i odwrotnie
- stosuje odpowiednie znaki interpunkcyjne w wypowiedziach zapisywanych w mowie zależnej
- przekształca podany tekst
- pogłębia swoją wiedzę przedmiotową
podręcznik do języka polskiego To się czyta!:
- rozdział VI. Różne odmiany miłości, s. 140–141 (tekst: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego)
- Kilka słów o epokach: Barok, s.178-179
- barok – podstawowe informacje o epoce: czas trwania, tematyka literatury barokowej, najważniejsi twórcy, teatr i sztuka baroku – najważniejsze cechy
- Sonet V Mikołaja Sępa Szarzyńskiego jako przykład literatury barokowej
- obraz człowieka rozdartego w Sonecie V Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
- nietrwałość ziemskiej miłości w utworze Szarzyńskiego
- cechy gatunkowe sonetu
- antyteza jako środek artystyczny
- terminy: barok, sonet, antytezaCo chcemy osiągnąć?
Uczeń:
• wypowiada się zgodnie z zasadami grzeczności językowej
używa słownictwa typowego dla wypowiedzi argumentacyjnej
gromadzi i porządkuje materiały niezbędne do tworzenia wypowiedzi
tworzy plan rozprawkI
przestrzega zasad kompozycyjnych oraz spójności językowej podczas pisania rozprawki
dzieli tekst na funkcjonalne akapity
stosuje zasady tworzenia tezy i hipotezy oraz argumentów do stworzenia rozprawki
odróżnia przykłady od argumentów
rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii
Podsumowanie wiadomości nt. renesansu; analiza tekstu nieliterackiego oraz redagowanie własnej wypowiedzi pisemnej - szkic interpretacyjny.
Epoka przeciwieństw
Wisława Szymborska, Kobiety Rubensa
pojęcie baroku, podstawy periodyzacji literatury tego okresu; główne cechy epoki; kontrreformacja; symbole kultury baroku
Jan Józef Szczepański Przed nieznanym trybunałem (fragmenty)
Uczeń: czyta tekst ze zrozumieniem gromadzi słownictwo opisujące przeżycia wewnętrzne Franciszka Gajowniczka, Niemców i więźniów na podstawie tekstu charakteryzuje o. Kolbego zna zasady budowy pamiętnika
Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty)
Znajomość lektur obowiązkowych: Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty)
perswazja i jej cele, paralelizm; środki retoryczne i ich funkcja w tekście, okres retoryczny, typy argumentów; wyliczenie; rozumienie logiki i konsekwencji wywodu; określanie problematyki egzystencjalnej i wartości zawartych w utworze; mowa
Spokojnie i z umiarem. Renesansowa wizja szczęśliwego życia
podręcznik do języka polskiego To się czyta!:
- rozdział V. Wzorce, zasady, systemy, s. 121–123 (tekst: Jan Kochanowski, Pieśń IX z Ksiąg pierwszych)
- Pieśń IX z Ksiąg pierwszych Jana Kochanowskiego jako przykład literatury renesansowej
- zasady szczęśliwego życia w Pieśni IX z Ksiąg pierwszych
- funkcje środków artystycznych w omawianym utworze
- odwołania do epikureizmu i stoicyzmu w Pieśni IX
- terminy: pieśń, podmiot liryczny, metafora, pytanie retoryczne, epitet, stoicyzm, epikureizmW jednym zdaniu - kilka zdań. Zdania złożone w tekstach
podręcznik do języka polskiego To się czyta!, część Kształcenie językowe: Strefa języka, s. 212–217
- budowa i podział zdań złożonych
- zdania złożone współrzędnie: spójnikowe i bezspójnikowe połączenia zdań składowych
- rodzaje zdań złożonych współrzędnie: łączne, rozłączne, przeciwstawne, wynikowe
- zdania złożone podrzędnie: budowa, rola zdania podrzędnego
- rodzaje zdań złożonych podrzędnie: podmiotowe, orzecznikowe, przydawkowe, dopełnieniowe, okolicznikowe
- zasady interpunkcji w zdaniach złożonych
- terminy: zdanie złożone współrzędnie, zdanie złożone podrzędnieAndrzej Sobczak Przeżyj to sam z repertuaru zespołu Lombard
Edward Stachura Missa pagana Nie zamieniaj serca w twardy głaz
Uczeń:
określa temat i nastrój tekstu
ocenia wykonanie muzyczne, wrażenia
wskazuje metafory i je wyjaśnia
wymienia zjawiska, które oburzają i niepokoją
zna wyznaczniki listu otwartego
zna cechy stylu urzędowego
wymienia adresata wiersza
na podstawie wypowiedzi charakteryzuje podmiot liryczny
wymienia zjawiska społeczne i problemy poruszane w wierszu
Bolesław Leśmian - „Dusiołek“
podręcznik s. 218-220
Uczeń:
określa gatunek literacki przeczytanego utworu i wymienia jego podstawowe cechy
rozpoznaje w tekście literackim neologizmy i symbole
odnajduje w wierszu problematykę egzystencjalną
dostrzega zróżnicowanie języka
rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii
William Szekspir „Romeo i Julia“ (podręcznik, s. 121-134)
Tematy zajęć:
- Dramat społeczny
- Psychologia i język miłości
- Etyka wypowiedzi
cechy gatunkowe tragedii nowożytnej; środki artystycznego wyrazu i ich funkcje w tekście; określanie problematyki egzystencjalnej i wartości zawartych w utworze; wykorzystywania wiedzy o języku w pracy nad tekstem, etyka wypowiedzi, etykieta językowa, intencja komunikacyjna; agresja i przemoc w języku, notatka syntetyzująca
Znajomość lektur obowiązkowych: William Szekspir, Romeo i Julia
Leopold Staff, Prośba o skrzydła
Co chcemy osiągnąć? Uczeń: • analizuje symbolikę wiersza • korzysta ze słownika frazeologicznego • formułuje własną opinię
Pouczenie i upomnienie
Dobry obywatel według Jana Kochanowskiego
podręcznik do języka polskiego To się czyta!:
- rozdział V. Wzorce, zasady, systemy, s. 115–117 (tekst: Jan Kochanowski, Pieśń V z Ksiąg wtórych)
- Kilka słów o epokach: Renesans, s. 176–177
- renesans – podstawowe informacje o epoce: czas trwania, tematyka literatury renesansowej, najważniejsi twórcy, sztuka renesansu – najważniejsze cechy - Jan Kochanowski – najwybitniejszy poeta polskiego odrodzenia - Pieśń V z Ksiąg wtórych Jana Kochanowskiego jako przykład literatury renesansowej - tematyka Pieśni V z Ksiąg wtórych, wyjaśnienie znaczenia archaizmów - wzorzec dobrego obywatela w utworze Kochanowskiego - cechy gatunkowe pieśni - środki artystyczne w Pieśni V: epitety, porównania, pytanie retoryczne
Krystyna Siesicka, Zapach rumianku
Elżbieta Jackiewiczowa, Tancerze
Uczeń:
• poznaje fragment współczesnej powieści młodzieżowej • przedstawia własne refleksje dotyczące trudnych problemów moralnych • doskonali umiejętność tworzenia rozprawki • dokonuje oceny i samooceny zachowań w trudnych sytuacjach • formułuje sądy na temat różnych zachowań, odwołując się do tekstu
Jan Kochanowski, Tren IX, Tren XI, Tren X i Tren XIX
cechy gatunkowe trenu; apostrofa; kryzys światopoglądowy; konsolacja; aluzja literacka;
Znajomość lektur obowiązkowych, Jan Kochanowski, Treny: IX, X, XI, XIX
Co chcemy osiągnąć?
• znam cechy charakterystyczne sonetu oraz wskazuję cechy gatunkowe w utworze
• wykorzystuję w interpretacji wiersza kontekst biograficzny i historyczny
• podaję argumenty na potwierdzenie tezy
O byciu i posiadaniu mówią znani i lubiani…
podręcznik - s. 88-89; „Mieć czy być?“ (fragmenty)
„Nie mam dobrego serduszka” rozmowa z Janiną Ochojskąpodręcznik - s. 90-93
Józef Baran Bezradność; Lechosław Kaczmarek Żebrak; Nie mam dobrego serduszka
podręcznik do języka polskiego To się czyta!:
- rozdział V Wzorce, zasady, systemy, s. 108–111 (tekst: Pieśń o Rolandzie – fragmenty)
- Kilka słów o epokach: Średniowiecze, s. 174–175- walka i śmierć rycerza we fragmencie eposu Pieśń o Rolandzie
- Roland jako ideał średniowiecznego rycerza: odwaga, wierność, religijność, poświęcenie, honor, heroizm, waleczność
- cechy gatunkowe eposu rycerskiego
- terminy: średniowiecze, epos rycerski, archaizmpodręcznik do języka polskiego To się czyta!, część Kształcenie językowe: Strefa języka, s. 240-243
Treści lekcji
Jan Kochanowski,
Psalm 13; Psalm 47; Psalm 91
Znajomość lektur obowiązkowych: Jan Kochanowski, psalmy, w tym Psalm 13, Psalm 47
pojęcia: anafora, personifikacja, hiperbola, paralelizm składniowy i znaczeniowy, fantastyka, okres warunkowy; porównywanie utworów literackich, dostrzeganie obecności motywów biblijnych w twórczości poety
Co chcemy osiągnąć?
Czym inspirował się w swojej twórczości poeta epoki romantyzmu – Adam Mickiewicz?
rozumiem literackie odwołania do postaw społecznych, narodowych i religijnych
wykorzystuję w interpretacji elementy wiedzy o historii i kulturze
wykorzystuję w interpretacji konteksty: biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, kulturowy
wyszukuję w tekście potrzebne informacje
Nastrojowa ballada i zdradzona miłość – w jaki sposób poeta głosi prawdy ludowe? znam cechy gatunkowe baśni i ballady odwołuję się w interpretacji utworu do wartości moralnych rozwijam umiejętność krytycznego myślenia i formułowania własnych opinii
Ignacy Krasicki, Ptaszki w klatce; Przyjaciele; Lew i zwierzęta; Pijaństwo;
Józef Tischner, Jak żyć? Czy warto i należy dobrze czynić?
[Krasicki na obiedzie; utwory Ignacego Krasickiego]
• wyjaśnia znaczenie terminu mecenat
• określa czas i miejsce wydarzeń przedstawionych w utworze
• wymienia wybitne postacie oświecenia
• prezentuje sylwetkę poety
• rozumie terminy: alegoria, morał
• zna cechy gatunkowe bajki
• określa, co jest tematem bajki
• zna historię zająca z utworu Przyjaciele
• przyporządkowuje zwierzętom ukazanym w utworach odpowiednie cechy ludzkie
• zna cechy satyry i potrafi wskazać je w utworze
• poprawnie stosuje terminy: dydaktyzm, moralizatorstwo
• wymienia – na podstawie tekstu – korzyści płynące z abstynencji i skutki nałogu
• formułuje argumenty do rozprawki
[Jak żyć? Czy warto i należy dobrze czynić?]
• poznaje sylwetkę Józefa Tischnera
• czyta tekst ze zrozumieniem
• określa główną myśl utworu
• wyodrębnia problemy poruszane w tekścieJan Kochanowski Odprawa posłów greckich - znajomość lektur obowiązkowych
cechy gatunkowe tragedii renesansowej;
pojęcia: tragizm, Fatum, katastrofa;
środki artystycznego wyrazu i ich funkcje w tekście; określanie problematyki egzystencjalnej
retoryka a erystyka; typy argumentów, dyskusja, kontrargument, manipulacja; językowe środki retoryczne; chwyty erystyczneBarbara Rosiek Pamiętnik narkomanki
Phil Bosmans Masz tylko jedno życie
Uczeń:
- określa typ narratora i rodzaj narracji
- podaje powody, dla których ludzie sięgają po narkotyki
- nazywa stany psychiczne bohaterki
- odtwarza etapy wchodzenia w nałóg
- zna zasady pisania listu
Współczesna cywilizacja sprzyja szczęściu, a może niszczy je?
Pino Pellegrino Być szczęśliwy
Dariusz Dusza Być albo mieć
Uczeń:
- na podstawie tekstu Pino Pellegrino charakteryzuje współczesnego człowieka
- wypisuje z tekstu złote myśli
- gromadzi argumenty do odpowiedzi na pytanie zawarte w tekście
- nazywa środki wyrazu
podręcznik do języka polskiego To
się czyta!: rozdział V. Wzorce, zasady,
systemy, s. 106–107 (tekst: Bogurodzica)
- Bogurodzica jako przykład literatury średniowiecznej
- średniowieczny obraz świata w Bogurodzicy – człowiek i sfera boska, życie doczesne i życie wieczne
- archaizmy w utworze
- Bogurodzica jako zabytek języka polskiego
- terminy: średniowiecze, teocentryzm, pieśń religijna, archaizmPraca z lekturą - Ernest Hemingway "Stary człowiek i morze"
pieśń jako gatunek literacki; humanizm, epikureizm, stoicyzm; liryka apelu, perswazja;
środki artystycznego wyrazu i ich funkcje w tekście; problematyka egzystencjalna; przedstawianie propozycji interpretacji dzieła; porównywanie utworów literackich, dostrzeganie kontynuacji i nawiązań (odwołania do tekstów poznanych w szkole podstawowej); wykorzystywanie wiedzy o języku w pracy nad tekstem interpretacji dzieła; porównywanie utworów literackich, dostrzeganie kontynuacji i nawiązań (odwołania do tekstów poznanych w szkole podstawowej); wykorzystywanie wiedzy o języku w pracy nad tekstem
Znajomość lektur obowiązkowych:
Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym Pieśń IX ks. I, Pieśń V, ks. II
Adam Mickiewicz, Romantyczność
Bogusław Orliński, Romantyczność (obraz)
Władysław Broniewski, Ballady i romanse
Mieczysław Jastrun, Mickiewicz
na podstawie osi czasu redaguje notatkę na temat okresu romantyzmu
poznaje informacje o życiu Adama Mickiewicza
rozumie czytany tekst
wypowiada się na temat różnych postaw i uzasadnia swoje zdanie
określa, na czym polega związek między utworem literackim a dziełem plastycznym
wskazuje nawiązania literackie, wyjaśnia celowość ich użycia
wie, czym jest aluzja
wyjaśnia znaczenie terminu aluzja literacka
rozpoznaje w utworze cechy ballady
wskazuje najważniejsze informacje w tekście Mieczysława Jastruna
Podręcznik do języka polskiego To się czyta!, część Kształcenie językowe: Strefa języka, s. 205–211
- podział wypowiedzeń na zdania i równoważniki zdań
- części zdania – podmiot i orzeczenie
- rodzaje orzeczeń: czasownikowe i imienne
- zdania bezpodmiotowe
- zdania oznajmujące, rozkazujące, pytające
- tworzenie instrukcji obsługi wybranego urządzenia używanego w różnych branżach z zastosowaniem zdań rozkazujących
- terminy: zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze (rozwinięte i nierozwinięte), zdanie złożone, orzeczenie czasownikowe, orzeczenie imienne, podmiot, zdanie bezpodmiotowe, zdanie oznajmujące, zdanie rozkazujące, zdanie pytające)Co chcemy osiągnąć?
Uczeń:
• rozpoznaje w wypowiedzeniach oraz określa funkcje składniowe części zdań
• przypomina budowę składniową zdania złożonego
• rozróżnia zdanie złożone współrzędnie od zdania złożonego podrzędnie
• poprawnie stawia przecinki
Co chcemy osiągnąć?
Uczeń:
- rozpoznaje w wypowiedzeniach części zdań oraz określa ich funkcje składniowe
- przypomina budowę składniową zdania złożonego
- rozróżnia zdanie złożone współrzędnie od zdania złożonego podrzędnie
Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego (fragmenty)
pareneza i żywot jako
gatunki literackie;
wyliczenie jako środek artystycznego wyrazu; zdrobnienia i zgrubienia
• zna pojęcia: renesans, humanizm, reformacja;
• rozumie, na czym polegało naśladowanie i rozwijanie starożytnych idei, zjawisk kulturowych;
• zna główne cechy epoki odrodzenia;
• doskonali umiejętność korzystania z literatury naukowej i popularnonaukowej;
• przetwarza i porządkuje informacje.
- Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią jako przykład literatury średniowiecznej: tematyka, bohaterowie, archaizmy językowe
- średniowieczna wizja świata w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
- motyw danse macabre w poezji i malarstwie, elementy analizy porównawczej dzieła literackiego i malarskiego
Ten tydzień poświęcimy zagadnieniom związanym z analizą i redagowanie tekstów.
Część zagadnień będzie wymagało wyłącznie dokładnego zapoznania się z nimi, część natomiast waszej reakcji pisemnej.
Co chcemy osiągnąć?
Uczeń:
- rozpoznaje w wypowiedzeniach części zdań oraz określa ich funkcje składniowe (II.1.8 – podstawa programowa dla klas IV–VI)
- przypomina budowę składniową zdania złożonego (II.1.12 – podstawa programowa dla klas IV–VI)
- rozróżnia zdanie złożone współrzędnie od zdania złożonego podrzędnie (II.1.13 – podstawa programowa dla klas IV–VI)
Zapraszam na zajęcia dodatkowe z języka polskiego.
Lekcje adresowane są tylko do wybranej grupy uczniów technikum!
Tym razem wprowadzę kilka nowych informacji. Podejdź do tej lekcji z uwagą, nie spiesz się. Poczytaj i wykonaj wszystkie zadania z odpowiednią uwagą. Prezentowany tu materiał jest bardzo ważny w kontekście przyszłorocznego egzaminu.
Powtórzmy sobie gramatykę!
Przed Tobą lekcja powtórzeniowa ze średniowiecza. Postępuj zgodnie ze wskazówkami na ekranie!
Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek
słowa neutralne i wartościujące – umiejętność ich rozpoznawania; odróżnianie słownictwa neutralnego od zabarwionego emocjonalnie, parafraza
Znajomość lektur obowiązkowych: wybrane wiersze następujących poetów: Jan Andrzej Morsztyn
Miłość w wierszach Jana Andrzeja Morsztyna
Jan Andrzej Morsztyn, Redivivatus;
środki artystycznego wyrazu i ich funkcje w
tekście
Znajomość lektur obowiązkowych: wybrane wiersze następujących poetów: Jan Andrzej Morsztyn
Słowa wieloznaczneRenata Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej (fragmenty)
Jan Andrzej Morsztyn, Cuda miłości. Sonetwieloznaczność słów, homonimia, synonimia, antonimia; umiejętność
rozpoznawania zjawisk powodujących niejednoznaczność wypowiedzi
Znajomość lektur obowiązkowych: wybrane wiersze następujących poetów: Jan Andrzej Morsztyn
Daniel Naborowski, Na oczy królewny angielskiej…; Krótkość żywota
pojęcia: panegiryk, antropomorfizacja, komplement, koncept, sceptycyzm; czas cykliczny, czas wertykalny, środki artystycznego wyrazu i ich funkcje w tekście; dostrzeganie kontynuacji i nawiązań Znajomość lektur obowiązkowych: wybrane wiersze następujących poetów: Daniel Naborowski